Hipoterapia

01 octombrie 2022

Comunicarea Funcțională la Copii Diagnosticați cu TSA

Comunicarea este esențială pentru a ne exprima gândurile și emoțiile și pentru a comunica cu ceilalți. Pentru copiii cu autism, comunicarea poate fi o provocare, deoarece aceștia pot întâmpina dificultăți în înțelegerea și utilizarea limbajului. Prin urmare, este important ca aceștia să beneficieze de un sistem de comunicare individualizat, care să le ofere o modalitate adecvată de a comunica. În acest articol, vom discuta despre comunicarea funcțională la copiii cu autism și despre metodele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta să comunice mai bine.

Ce este comunicarea funcțională?

Fiecare persoană cu autism are nevoie de un sistem de comunicare individualizat, adaptat în funcție de nevoile sale specifice, fie că este vorba despre limbaj, imagini sau obiecte.

Este crucial să se ofere o formă adecvată de comunicare, însă acest lucru nu garantează întotdeauna o comunicare în adevăratul sens al cuvântului. De exemplu, un copil cu autism poate arăta un cartonaș cu o minge, dar de fapt, el poate să-și exprime setea și nu interesul pentru minge.

Comunicarea este reprezentată prin acțiuni. Este important să ne întrebăm dacă o persoană cu autism înțelege puterea reală a comunicării. Înțelege ea că imaginile și obiectele sunt mijloace prin care poate influența mediul înconjurător? Este conștientă că devine mai independentă atunci când poate comunica în mod adecvat? De exemplu, atunci când îi este sete, acțiunea de a arăta imaginea unui pahar poate fi mult mai eficientă decât a manifesta o criză de nervi.

Funcții ale comunicării

• a cere ceva . Acestă funcţie poate fi exprimată în mod verbal sau nonverbal: “Banană”, imaginea unei banane, o banană de jucărie…cuvintele nu sunt neapărat necesare.

• a solicita atenţia. “Ascultă-mă puţin”,”Fii atent”, ”Aşteaptă”, ”Uită-te la mine”, faptul de a bate pe cineva pe umăr, de a atinge un clopoţel de pe masă.

• a refuza. “Nu”, un cartonaş pe care scrie “Prea greu”, faptul de a împinge un obiect…

• a face observaţii referitoare la lucruri vizibile din vecinătatea imediată. “Un avion”, arătând imaginea de pe măsuţa de lucru, mingea care simbolizează recreaţia…

• a da informaţii despre ceea ce nu este vizibil în mod imediat, trecutul, viitorul...Ce faci mâine? Copilul arată, pe orarul său săptămânal, imaginea reprezentând piscina.

• a cere informaţii. “Când merg acasă?” Elevul arată imaginea maşinii.

• a exprima emoţii. “Au!” (mă doare). Elevul îşi arată rana sau cartonaşul pe care e lipit un plasture…

Importanța comunicării funcționale la copiii cu autism

Comunicarea funcțională este esențială pentru copiii cu autism, deoarece le oferă o modalitate de a comunica nevoile și dorințele lor către părinți, profesori și alți adulți. Acest lucru poate ajuta la reducerea frustrării și a comportamentelor dificile, precum și la îmbunătățirea relațiilor cu ceilalți.

Sisteme alternative de comunicare

Pentru mulți copii cu autism, limbajul vorbit poate fi o modalitate dificilă de comunicare. Prin urmare, este important să se ofere alternative pentru a ajuta acești copii să comunice. Unele dintre aceste alternative includ:

Imagini

Utilizarea imaginilor poate fi o modalitate eficientă de a ajuta copiii cu autism să comunice. Aceștia pot folosi imagini pentru a arăta ceea ce doresc sau ceea ce le deranjează. De exemplu, un copil poate arăta o imagine a unui pahar pentru a arăta că are sete.

Obiecte

Copiii cu autism pot utiliza și obiecte pentru a comunica. De exemplu, un copil poate da un obiect părintelui său pentru a arăta că dorește să se joace cu acel obiect.

Sisteme de comunicare ajutătoare

Există și sisteme de comunicare ajutătoare, cum ar fi tablete sau dispozitive de comunicare special concepute pentru copiii cu autism. Acestea pot fi personalizate pentru a se potrivi nevoilor specifice ale fiecărui copil și pot fi utile pentru a le oferi acestora o modalitate de a comunica.

Cum poate fi stimulată comunicarea funcțională?

Există mai multe modalități de a ajuta copiii cu autism.

 

1. Folosirea pictogramelor și a sistemelor de simboluri:

 

Pentru copiii cu autism, este important să existe o rutină clară și predictibilă. Pictogramele și simbolurile pot fi utile pentru a-i ajuta să înțeleagă ce urmează să se întâmple și să prevină anxietatea. Acestea pot fi utilizate și pentru a-i ajuta să-și exprime nevoile și dorințele. De exemplu, o pictogramă cu o sticlă de apă poate ajuta un copil să ceară să bea.

 

2. Utilizarea limbajului simplu și clar:

Copiii cu autism pot avea dificultăți în înțelegerea limbajului figurat sau abstract. Este important să se folosească un limbaj simplu și clar, să se evite cuvintele ambigue și să se ofere instrucțiuni clare și precise. De asemenea, este important să se vorbească cu copilul într-un ritm lent și să se ofere timp pentru a procesa informațiile.

 

3. Folosirea tehnologiei asistive:

Tehnologia poate fi de mare ajutor pentru copiii cu autism, mai ales pentru cei care au dificultăți de comunicare orală. Dispozitivele de comunicare augmentativă și alternativă (AAC) permit utilizatorilor să comunice prin intermediul imaginilor, simbolurilor sau cuvintelor scrise. Aceste dispozitive pot fi programate în funcție de nevoile și preferințele fiecărui copil.

 

4. Abordarea terapeutică prin joc:

Terapia prin joc poate fi o modalitate eficientă de a dezvolta abilitățile de comunicare ale copiilor cu autism. Jocul poate fi folosit pentru a învăța noțiuni precum turn-taking, exprimarea emoțiilor sau interpretarea intonației vocale. Terapeutul poate folosi jocul ca o modalitate de a-i ajuta pe copii să se simtă în siguranță și confortabil în timp ce își dezvoltă abilitățile sociale și de comunicare.

 

5. Implicarea părinților și a familiilor:

Pentru a fi eficientă, terapia trebuie să fie integrată în viața de zi cu zi a copilului. Părinții și familiile pot fi implicați în terapie și pot fi instruiți să folosească aceleași strategii de comunicare acasă. De asemenea, este important să se ofere sprijin și resurse părinților, care pot avea nevoie de ajutor în gestionarea stresului și a emoțiilor legate de diagnosticul copilului.

 

În concluzie, comunicarea funcțională este esențială pentru dezvoltarea socială și emoțională a copiilor cu autism. Înțelegerea nevoilor și preferințelor fiecărui copil este importantă pentru a găsi cele mai bune strategii de comunicare.

 

Urmărește-ne

© 2022 hipoterapia.ro